Operativní leasing v úrovni běžných malých a středních spotřebitelů ještě stále čeká na své objevení. Proč tomu tak je? Domníváme se, že hlavní důvod se skrývá ve faktu, že většina malých a středních firem se k finančním produktům zajišťujícím řešení vozidel (a o ty u operativního leasingu jde především) staví stejně, jako se k němu staví fyzické osoby nepodnikající. A právě v tomto přístupu je zásadní problém, bránící většímu rozšíření služeb operativního leasingu v této kategorii podnikatelské veřejnosti.

Služby operativního leasingu jsou totiž službami, které je možné úspěšně a efektivně využívat i v úrovni malých podnikatelských subjektů, a to právě proto, že v této úrovni může podnikatel s výhodou využívat profesionality a efektivity dodavatele, který služby zajišťuje nad podstatně větší množinou vozidel, resp. leasingových předmětů. Začněme tedy úplně od začátku.

Operativní leasing

Jde o formu zajištění předmětu leasingu, kdy leasingová společnost poskytuje nájemci předmět leasingu k užívání s tím, že vlastnická rizika zůstávají na ní. Kalkulace nákladů spojených s předmětem operativního leasingu se nijak významně neliší od pořízení formou finančního leasingu.

Rozdíl vnímá pouze účetnictví firmy, které v případě splnění požadovaných formalit ve smlouvách umožňuje odstranění takto pořizovaných předmětů z investic - jsou považovány za investice na straně pronajímatele. Tato krátká věta má však dalekosáhlé dopady v ekonomickém vnímání nákladů a rizik spojených s předmětem leasingu - v tomto případě se investice u nájemce neodepisují jako běžná investice - tedy pomocí ročních odpisů do nulové zůstatkové hodnoty, ale leasingová společnost "odhaduje předem" cenu, za kterou je možné vozidlo po ukončení kontraktu prodat na trhu s ojetými vozidly. Takto je definována tzv. zůstatková hodnota vozidla, která tvoří jednu z hlavních rizikových položek. Rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozidla definuje odpisy v případě operativního leasingu.

Veškeré, nebo většinu služeb, jako je havarijní pojištění, servisní zabezpečení, silniční asistence, tankovací karty atd. si nájemce zajišťuje sám, nebo mu leasingová společnost tyto služby nabízí bez vzájemné provázanosti s vlastním předmětem leasingu. Tuto cestu volí leasingové společnosti, které nemají ve svém portfoliu nabídku "full service" operativního leasingu, nebo ty, které chtějí mít řešení i pro firmy s vlastním "fleetovým" oddělením.

Full service operativní leasing

Jde o formu zajištění předmětu leasingu, kdy leasingová společnost poskytuje nájemci předmět leasingu k užívání společně s většinou služeb, nutných pro takovéto užívání. Komplexní pokrytí požadavků nájemce tak nájemci umožňuje kvalitní plánování bez překvapení.

Tento režim využívá plně profesionálních možností dodavatelů, kteří mohou své nabídky řešit s využitím velkoodběratelských podmínek jak u dodavatelů vozidel, tak i u servisních organizací. Full service operativní leasing tak může být paradoxně velice zajímavou formou pořízení vozidla právě pro ty firmy, které by za normální situace zajišťovaly své potřeby formou jednorázových nákupů. Znáte to jistě i u jiných úvěrových nebo leasingových produktů. Pokud budete potřebovat zajistit úvěrové zdroje v částce několika desítek nebo stovek tisíc korun, úvěrové zatížení takovéto půjčky bude podstatně větší, než pokud budete řešit potřebu několika desítek milionů. V případě full service operativního leasingu se právě malý podnikatel podílí na celkovém objemu nákupů i služeb, které je dodavatel schopen zajistit, a může tak s výhodou využívat velkoodběratelských podmínek, ke kterým sám přispívá.

Full service operativní leasing tak pro klienty leasingové společnosti znamená:

- financování investice - nákupu vozidla

- odpisy vozidla dle předpokládané zůstatkové hodnoty

- platba úroků podle investice do vozidla

- platby povinných nákladů, jako je silniční daň, povinné ručení, dálniční známka

- často se zapomíná na platbu koncesionářského poplatku za rádio

- havarijní pojištění vozidla v nejrůznějších kvalitativních parametrech

- platby za všechny druhy servisního zabezpečení vozidla

- veškeré opravy vozidla

- likvidace pojistných událostí

- nejrůznější tankovací karty

- různé druhy silniční asistence

-různé druhy doplňkových služeb - vyzvedávání vozidel na servisní zásah, elektronický nebo i internetový reporting

- nejrůznější další požadované služby

Lepší zabezpečení vozového parku

Současně je ale nutné si uvědomit, že komplexní zajištění služeb musí nutně znamenat i jejich standardizaci v kvalitě a způsobu poskytování. Proto přechod na full service operativní leasing ve své podstatě znamená zvýšení úrovně zabezpečení vozového parku klienta, ať už se jedná o jediné vozidlo nebo o desítky vozidel.

Zvýšení kvalitativní úrovně tak musí zapadat do předpokládaného rozvoje podnikání klienta a podporovat vlastní předmět podnikání žádoucím směrem, tedy směrem ke stále se zvyšující kvalitě poskytovaných služeb.

V souladu s titulem článku se tedy domnívám, že full service operativní leasing je způsob pořízení vozidla s nákladovostí někde u "B-" a s profesionalitou a kvalitou služeb "AAA". Neplatí to sice obecně, to ale neplatí ani u těch zmiňovaných pojišťoven. Proto jsou tu finanční poradci, aby vlastní zkušeností a znalostí trhu dokázali správně určit požadavky klienta a kvalitu řešení od té které společnosti.


Commercial Manager
BUSINESS LEASE s.r.o.