Obchodní řetězce zostřují cenový souboj o zákazníky, kteří kvůli obavám z dopadů hospodářské krize na své peněženky více hlídají útraty a pečlivěji si vybírají obchody, ve kterých nakupují. Obchodníci proto rozšiřují nabídku levnějších privátních značek a někteří zavádějí nové značkové výrobky za nízké ceny, pomocí kterých se snaží udržet ve svých prodejnách zákazníky.

Například společnost Tesco Stores ČR v těchto dnech zahájila prodej více než 300 nových značkových produktů za ceny, které jsou prý zcela srovnatelné s cenami diskontních řetězců. Diskontní prodejny jsou přitom považovány ze nejlevnější nákupní místa. Lidé za nízké ceny v obchodech Tesco nakoupí čerstvé a trvanlivé potraviny, kosmetiku i různé zboží pro domácnost.

"Značkové zboží za trvale nízkou cenu v běžné nabídce je v současné době ekonomického poklesu jedním z hlavním požadavků zejména cenově orientovaných zákazníků," sdělila novinářům mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová. Podle ní je cena těchto výrobků v průměru o 30 procent nižší než u klasických značkových výrobků.

Češi nejsou spokojení s finanční situací

Podle průzkumu, který si společnost Tesco nechala vypracovat, jsou nyní Češi méně spokojeni se svou finanční situací. Lidé prý více šetří a jsou opatrnější při nákupech. "Cena je velmi ostře sledována a zákazníci více reagují na akční nabídky. Méně často se také stravují v restauracích a častěji vaří doma," uvedla Karasová.

Počet zákazníků, kteří využívají cenové akční nabídky, od začátku letošního roku v případě obchodního řetězce Tesco vzrostl o 25 procent. "Tesco zaznamenává nejsilnější poptávku svých zákazníků po levnějším, ale značkovém zboží. Zákazníci vyhledávají ceny nových značek na úrovni cen diskontních řetězců," podotkla Klára Slavíková ze společnosti Tesco Stores ČR.

Obchodní řetězce letos také rozšíří nabídku privátních značek, které prodávají pod vlastním názvem a za nižší cenu než značkové zboží. Například Ahold, který v Česku provozuje tři stovky supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova, letos podle svého mluvčího Libora Kytýra hodlá na pulty svých obchodů umístit 1000 nových výrobků prodávaných pod privátní značkou a jejich počet se tak téměř zdvojnásobí.

"Současný trend je jasný. Zákazníci se orientují zejména na kvalitní zboží za přijatelnou cenu. Proto útraty zůstávají v přibližně stejné výši, ale změnil se obsah nákupních košíků. Lidé vyhledávají čím dál tím častěji co nejlepší poměr mezi cenou a kvalitou zboží," sdělil Kytýr, podle kterého prodej privátních značek roste o desítky procent.

Změna v nákupech Čechů může být výrazná

Rozšiřovat nabídku privátních značek bude letos i síť dm drogerií, které loni jejich počet zvýšily o 300 na téměř 2000 výrobků. Lukáš Kozděra ze společnosti dm drogerie markt řekl, že v letošním roce firma plánuje uvést na trh 100 nových privátních výrobků.

Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research upozornil, že pokud se letos krize výrazně podepíše na příjmech obyvatel, nezaměstnanosti a celkovém ekonomickém prostředí, může se nákupní chování Čechů opravdu výrazně změnit. "Může dojít k tomu, že se (zákazníci) více obrátí k diskontním řetězcům. Možná třeba ani ne proto, že by měly o tolik levnější zboží, ale že je tam poměrně malý nákupní košík, takže domácnosti jakoby tolik nespotřebují," podotkl.

Podobný názor má i Martin Tesař z poradenské společnosti Deloitte. "Spotřebitelé se budou stále více řídit cenou zboží, a to v míře ještě větší než doposud. Tento trend začíná být patrný už nyní, kdy zákazníci přecházejí k maloobchodníkům, kteří si hlídají ceny výrobků," prohlásil.

Češi kvůli světové hospodářské krizi, jež již donutila řadu tuzemských podniků omezovat výrobu a propouštět, začali šetřit v závěru loňského roku. Například v prosinci maloobchodní tržby klesly meziročně o 2,9 procenta a nižší tržby měli obchodníci i letos. Některé obchodní řetězce letos očekávají stagnaci či mírný pokles maloobchodních tržeb.