Především větší banky a pojišťovny už nabízejí možnost pojistit se on-line, zaplatit tak pojištění motorových vozidel nebo koupit další finanční produkty. Činí tak buď prostřednictvím svých internetových stránek, nebo specializovaných finančních serverů jako např. Penize.cz (Salve Group), Finance.cz (AWD) a Měšec.cz. Problémem už není ani pojistit se takovým způsobem na stáří, investovat od podílových fondů nebo si zařídit úvěr ze stavebního spoření či hypotéku.

 

Nejčastější je pojištění
Nejčastěji klienti pojišťoven využívají on-line službu povinného ručení a cestovního pojištění, které nabízí většina pojišťoven.

"Stačí, když klient vyplní elektronický formulář, vytiskne si pojistnou smlouvu a pojistné podmínky. Platbu pak může provést elektronicky a nemusí vůbec chodit na pobočku," říká Kateřina Bednářová, tisková mluvčí ČSOB. Pojištění si tak může sjednat i ze zahraničí. Například u pojišťovny Kooperativa začne pojištění platit hned po zaplacení týž den, klientovi tedy stačí sjednat pojištění těsně před cestou do zahraničí.

Výhodou je, že klient nemusí pobočku pojišťovny navštívit. Pojišťovny navíc nabízejí za on-line sjednání běžně desetiprocentní slevu, například Kooperativa nabízí dvacetiprocentní slevu na havarijní pojištění.

Získat z pohodlí domova variabilnější produkty, jako je hypotéka či životní pojištění kvůli složitým procedurám, již tak jednoduché není. Klient by se měl navíc poradit s odborníkem, kterého doma nalezne jen stěží, takže návštěva pobočky je nutná tak jako tak.

 

Chybí on-line hypotéka
 On-line hypotéku v pravém slova smyslu zatím žádná banka nenabízí. O hypotéku České spořitelny, Raiffeisenbank a Hypoteční banky můžete sice projevit zájem přes web odesláním formuláře do banky, následně však budete stejně kvůli podpisu smlouvy muset navštívit pobočku. Asi nejsnadnější je Hypotéka On-line Hypoteční banky. Díky potvrzení bonity a hypoteční kalkulačce klient získá údaje o výši úrokové sazby, měsíční splátky, a dokonce i o tom, na jak vysoký úvěr dosáhne. Vyplněný formulář pak zašle do banky. Pobočku však musí navštívit stejně.

Asi největší výhodou hypotéky on-line je padesátiprocentní sleva z poplatku za vyřízení hypotéku, který činí sedm procent z výše poskytnutého úvěru (minimálně šest tisíc, maximálně 25 tisíc korun), což může ušetřit pár tisíc korun.

V internetu vidí odborníci budoucnost finančních produktů. Podle obchodního ředitele serveru Finance.cz, Michaela Kubaly, který se on-line prodejem zabývá, je však stále v rozvoji, který brzdí legislativní (složitost uzavírání smluv, ověřování totožnosti) překážky. Ty jsou i na straně finančních institucí, které se internetu brání znevýhodňováním smluv přes něj uzavřených.

 

Perspektivní budoucnost
"On-line prodej tvoří přibližně 20 procent obratu serveru Finance.cz a do budoucna počítáme se zvyšováním podílů toho segmentu na celkovém obratu společnosti," říká Michel Kubala. "Víc než polovinu z obratu za on-line prodej na serveru Finance.cz tvoří příjmy z prodeje stavebního spoření a penzijního připojištění." Dále mezi výnosné produkty patří povinné ručení, cestovní pojištění a pojištění odpovědnosti. V případě cestovního pojištění se již dnes stal internet dominantním prodejním kanálem, pokud pominu síť cestovních kanceláří a agentur.

S dominantním postavením cestovního pojištění a povinného ručení souhlasí i tiskový mluvčí Kooperativy Marek Vich: "Pojištění na cesty vzrostlo v loňském roce více než dvojnásobně, povinné ručení dokonce takřka desetinásobně. Tento způsob prodeje začíná generovat každé čtvrtletí pojistné v milionech a celkově za rok tisíce klientů."

Marek Vich vidí budoucnost hlavně v povinném ručení a cestovním pojištění. Podle Michaela Kubaly z Financí.cz je však potenciál internetu ještě vyšší: "Do budoucna očekáváme posilování on-line prodeje na českém internetovém trhu, zejména díky pozitivnímu přístupu ze strany finančních institucí, ale také díky růstu důvěry v uzavírání smluv přes internet ze strany internetových návštěvníků.

Očekáváme vysoký zájem o uzavírání půjček on-line, prodej kreditních karet a zejména refinancování hypotečních úvěrů. Obrovský potenciál se také ukrývá v investicích, zejména do akcií a podílových listů," říká.

Výjimku potvrzující pravidlo tvoří případ Callin, která od září loňského roku začala nabízet pojištění výhradně přímými distribučními kanály.

Ambiciozní projekt však musel být po zhruba jednom a půl roku činnosti ukončen. Z oficiálního vyjádření společnosti PPF, pod níž Callin patřil, vyplývá, že trh není tak perspektivní, jak předpokládaly analýzy.

Ukončení činnosti Callinu však neodrazuje další banky, pojišťovny ani finanční servery od prodeje produktů přes internet.

V dohledné době chce s internetovým prodejem konkrétně pojištění automobilů přijít nizozemská GDII.

 

Prostřednictvím internetu lze kromě nákupu zboží pořídit....